йога поза шавасана

Йога поза “Шавасана”

Що е то – Йога поза “Шавасана”  ?

Думата “шава” означава “труп”, ” асана” означава ” поза”. Можем да срещнем тази поза и под името “Мритасана” или мъртва поза.

Йога поза “Шавасана” е поза за тотален релакс, която можем да практикуваме в началото, средата или в края на часа.

Когато практиката ни започва в тази поза, целта тук е повече от опознавателен характер. Да си дадем време да сканираме тялото, да успокоим съзнанието, да се свържем с дишането, да го забавим и задълбочим.

Ежедневието ни е свързано с постоянно движение на мислите и на физическото ни тяло.

В повечето случаи е такава и  практиката ни, движения от поза в поза. Докато тази физическа активност е добре дошла ако сме били цял ден статични на работа. То по- продължителното движение от поза в поза може да наподобява малко и забързания ни начин на живот, от работа, при семейството и обратно.. Като добавим и едночасовото неспиращо бъбрене на инструктора, всички ще очакваме с нетърпение да си полегнем на постелката 🙂

Странно защо обаче понякога това отпускане просто не се получава?!

Разбира се случая е строго индивидуален, но това което може да се отчете е и времето за релакс. В повечето класове  прекарваме времето си в шавасана прекалено малко, по -малко и от 5 минути. А на тялото и ума им трябват време за да се отпуснат, особенно след по- активна Йога практика.

Тези от нас които обичат силови и динамични пози или трудно успяват да спрат непрестанното мърморене на ума, трудно приемат идеята за тотален релакс по този начин. Само че в природата си има от всичко – от движението до покоя, от ин до ян.  

Крайната цел на Йога е да постигнем този баланс.

Когато започнем истински физически да се отпускаме, навлизаме в Пратяхара, петият от осемте клона на Йога.

Пратяхара свързваме с отдръпването на сетивата, и навлизането в състояние на душевно равновесие.

 

осем клона на йога

 

След като сме усъвършенствали Пратяхара или изключването на сетивата, навлизаме в Дхарана( концентрация), която съпровожда Дхияна (медитация). Осмият клон или кулминацията в Йога се нарича самадхи–  състояние на свръхсъзнание ,свързването със истинското ни “Аз” , със Създателя.

Според хималайските мъдреци, с постигането на Самадхи душата се отделя от тялото. По този начин то можело да се съхрани за хилядолетия, като душата и тялото оставали свързани със сребърна нишка. Йога поза “Шавасана ” в края на практиката ще ни даде частица от това усещане за спокойствие и свързаност с цялото.

Как се изпълнява Йога поза “Шавасана” или как да отпуснем сетивата в будно състояние?

Разбира се всеки ляга и се отпуска в различни пози. Предлагам най- често срещаният вариант на позата:

Лягаме по гръб на постелката,. Краката са разтворени на удобна за нас широчина, ръцете са около тялото с длани обърнати леко към небето. Ходилата сочат леко настрани, колената, бедрата, таза са отпуснати на постелката, пръстите на ръцете, китки, лакти рамене отпуснати, усещаме и всеки прешлен на гръбначния стълб отпуснат на земята. В тази поза трябва да се чувстваме удобно, гръбнака има естесвени извивки и все пак за да му помогнем да се отпусне, можем да вдигнем опашната кост, да я отпуснем надолу в посока към петите, и пак да върнем таза обратно на постелката. Отпускаме врата, главата, лицевите мускули, веждите, очите лежат спокойно в очните ябълки, отпускаме носа, скулите, езика пада свободно от небцето, може леко да разтворим уста ако ни е удобно.

Отпускаме  се, забравяме за работа, личен живот, семейство, какво има или няма за обяд, дали днес слънцето ще се покаже защото може би не сме облечени подходящо..

Дишаме бавно и спокойно.

Лесно изглеждаща, но трудно постижима асана. Опитваме да отпуснем тялото и  ума, и в същото време да не се отпускаме до там, че да заспим.

За да излезем от позата, започваме бавно да мърдаме пръстите на ръцете и караката, раздвижваме леко главата на ляво и на дясно. Може да се протегнем,все едно сега ставаме от сън. Лягаме на дясната страна, и се отпускаме за още няколко вдишвания и издишвания, или бавно се изправяме и сядаме в удобна поза с изправен гръб. Очите са все още затворени. Благодарим на тялото си че се грижи за нас, и се поздравяваме с Намасте!

 Йога поза “Шавасана”, ще ни направи по- спокойни и по- уравновесени. Ще даде на тялото ни време да си почине и да интегрира всичко, което сме “попили” по време на практика.

Освен това тази поза намалява кръвното налягане като отпуска ума и тялото, и подобрява концентрацията. След шавасана се чувстваме освежени и пълни с енергия.
Позата на мъртвеца ни учи, че всичко в живота е балансирано, и е един повтарящ се цикъл. Това е перфектното начало или завършек на всяка Йога практика.

За да практикуваме заедно, моля посете този линк

Намасте йогини🙏

 

Posts created 30

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top