Целта на асана в йога

Здравейте.

В Йога сутрите на Патанджали, асана се превежда като ” стабилна и удобна поза” -“sthira sukham asanam.”

Асана се превежда и като “задържане на тялото в определена удобна позиция помагаща за постигането на медитация”. От тук следва, че всяка стабилна и удобна за по-дълго време поза (дори и седенето с изправен гръб на стол) е асана. На санскрит, асаните се превеждат като различни видове животни – крава, куче, котка, гълъб, кобра, паун, костенурка, орел и т.н. Смята се, че древните йоги усещали и имитирали това, което виждали около тях. По онова време, те са имали срещи с различни видове животни. Може би, за да ловуват, за да ги избягват или просто за да ги наблюдават. Но не са само животните, от които тези хора са научавали интересни и важни неща. Съществуват редица други пози, взаимствани и наподобяващи елементи около тях като дърво, колело, планина, свещ и др.

В днешно време сме възприели асаните като позите, които запълват една йога практика. Дори се смята, че колкото по-силови са те, толкова по-смислено би било да се практикуват. Но асаните не са йога, те са само част от йога. Според учението, умът и тялото са свързани. Както в ума, така и в тялото съществуват блокажи под формата на мускулни крампи, напрежение в някоя част на тялото или пък ментален блокаж. Всеки ментален блокаж има съответстващия физически мускулен блокаж и обратно. Целта на асаните е да се освободим от тях. Йога асаните могат да се използват както за физическо възстановяване или терапия, така и за пробуждане на спящия енергиен и духовен потенциал. Всяка асана помага за нормалният поток  на жизнената енергия (прана) по  енергийните меридиани по тялото (нади) , и може да влияе на  работата на енергийните центрове на финото тяло (чакри).

Според  Патанджали, йога има осем стъпки. Всяка от тези осем стъпки е важна сама по себе си и допълва останалите. Целта е самопознанието, за постигането на което са създадени взаимносвързани стъпки по пътя на този осморен път. Те са: яма и нияма( моралните и етични кодекси),  асана (физически пози), пранаяма(дихателни упражнения), пратяхара (отдръпване на сетивата), дхарана (концентрация), дхияна (медитация), и самадхи (просветленние). Асана е третата стъпка от това учение. Стабилната и удобна поза обслужва предназначението, заради което е вградена в системата наречена йога. В противен случай, ако тя е извадена от този контекст, можем да говорим просто за акробатика или гимнастика. Гъвкавостта и доброто здраве са само предпоставки, а не крайни цели. Бавната скорост и правилна основа в изучаването на асаните е душата на йога движението. Когато изградим силна основа, тогава практикуването на по-сложни асани става лесно и правилно.

Въздействието на йога асаните  върху тялото не може да се замени с никакви други упражнения! Съкращенията на мускулите, чрез асаните, са много по-икономични в енергетичен аспект т.е. не повишават значително обмяната на веществата, не отнемат енергия необходима за работата на вътрешните органи. Асаните развиват издръжливост и са за предпочитане пред силовите фитнес упражнения, които предизвикват умора. Хипертрофиралите (свръхразвити) мускули, работят като паразити за организма – повишават обмяната на веществата в своя полза – изтощават жизненоважни органи, приемайки предназначената за други системи енергия.

Йога е пътят на обединението, а практиките по йога ни помагат да осъзнаем, че има връзка между тялото, ума и душата. Всеки който има желание, може да практикува (независимо дали е начинаещ средно напреднал или напреднал). Всяка асана може да бъде модифицирана, за да отговаря на практическите нужди и желания на всеки от нас. Например при главоколянната поза ( Пасчимотанасана), можем да свием коленете ако усетим че прасците и сухожилията ни имат нужда от още обгрижване 🙂

В  динамичния съвременен свят, практиката може и да ни помогне да забавим темпото и да свържем обратно тялото, ума и дъха. Йога може да се практикува и за увеличаване на силата и гъвкавостта, за подобряване на баланса и засилване на вътрешната сила. Редовното практикуване помага и за  намаляване на хроничната болка, контролиране на дишането, подобряване на съня и качеството на живот, намаляване тревожността и депресията, контролиране на килограмите. В днешно време съществуват различни видове йога предназначени за темперамента и вярванията на всеки. Но по който и път да тръгнете, целта винаги ще бъде една- осъзнаване и развиване на вътрешната ни сетивност, физически и психически баланс и поддържане на добро здраве.

Ще се видим на постелката приятели:-)

 

 

Posts created 30

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top