Йога поза Триъгълник или на санскрит – Trikonasana

 йога поза триъгълник  с YOGA GLOW

Trриконасана или поза Триъгълник, е една от най- често практикуваните йога пози. Случвало ли ви се е, да сте на практика, инструктора да ви показва дадена поза, и вие да я направите без усилие, чудейки се какво толкова и е трудно на позата? Триъгълник може да бъде една от ” лесните’ пози, ако не я изпълним правилно.

Усещането за позата идва, когато намерим правилната основа и подравним тялото, намерим баланса  и поддържаме дълбоко и спокойно дишане, докато стоим в  нея.

А как да я усетим??

Три е мистериозно и мощно число. Срещаме го често в класическата митология, приказките, религията, литературата, архитектурата и йога, най- старата система за самоусъвършенстване, целяща да обедини тялото, ума и духа. Най-свещеният източен символ- ОМ, който представлява цялото творение и често се мантрува в началото и края на йога практика, се състои от три звука (A-U-M). Докато седим в медитация, образуваме триъгълник като ъглите са двете колена, а главата е най- високата точка.

Янтрата ( диаграмата ) на чакрата на сърцето ( Анахата), се състои от два припокриващи се триъгълника, един насочен нагоре и един надолу. Този, който сочи нагоре, представлява способността ни да се движим към по-високо съзнание; насочения надолу, представлява способността ни да привличаме това по-високо съзнание вътре в  нас, и да го проявяваме в живота.  Два припокриващи се триъгълника можем да намерим още и в много други религии като будизма, хиндуизма, юдаизма и исляма, както и християнството. Смисълът може да се обобщи като: “Това, което е долу, е и това, което е горе”.  По тази тема може да си говорим доста дълго. Достатъчно е да се каже, че човек винаги е търсил както пълното потапяне в живота, така и пълното откъсване от него, което може да обясни вечната сила на символа.

В Триконасана, ние се стремим да създадем и усетим два триъгълника: единият граничещ между  двата крака и стигаш до пелвиса, другият, изработен от предния крак, вътрешната част на торса и ръката сочеща към земята.  Има и трети триъгълник, той се образува от разстоянието между разтворените стъпала и изтеглената нагоре ръка.

В зависимост от тава към кой триъгълник насочваме нашата осъзнатост докато сме  във позата, перспективата и последвалите усещания се променят.

За да направим позата, заставаме в разкрач (около метър, метър и малко), следим стъпалата ни да са успоредни едно на друго.Отваряме десният крак така че пръстите да сочат към късата страна на постелката ( завъртаме на 90 градуса),  леко прибираме пръстите на левият крак да сочат навътре. Стягаме двете бедра, с лека вътрешна ротация на лявото бедро за да не заключим коляното. Разтваряме ръцете встрани на нивото на раменете. Дланите са обърнати към земята.Не въртим таза. С вдишване издължаваме торса напред  и надясно (все едно някой ни дърпа за косата) като ръцете си остават успоредни на пода. С издишване отпускаме  дясната ръка надолу докъдето ни е удобно и ни позволява тялото, без да отпускаме гърдите към земята, а лявата ръка вдигаме към небето. Ръцете са в една равнина с раменете. Когато сме осигурили на тялото си стабилна основа която да ни свързва със земята,  тогава вече сме готови да отворим гърди, да ги насочим към небето и да погледнем към палеца на  лявата ръка- фокусната точка. Задържаме в тази позиция за пет до десет бавни и спокойни вдишвания и издишвания.  Не е задължително да докосваме пръстите на крака. Идеята на тази поза е да издължим торса, да стегнем бедрата, ако може да изължим врата и да погледнем нагоре към палеца на ръката. Повтаряме на другата страна.

Разбира се може да използваме и блокчета като помощни средства, главата ни може да гледа към земята ако усетим че баланса ни не е от най-силните ни страни в момента. Ако пък сме супер разтегнати, можем да отпуснем дясната длан на земята от вътрешната или  външната страна на стъпалото. Има вариации, но идеята винаги си остава една. Когато практикуваме  поза Триконасана, с цялото си осъзнаване да  гледаме нагоре към небето, като същевременно оставаме здраво вкоренени на земята. Триконасана е едновременно и активна, и медитативна поза, и подсказва много повече от това което можем да видим от нашата ограничена човешка гледна точка, а именно дълбочина, адаптивност, мистерия и дълголетие.

Ползите от тази поза са многобройни, разтяга страничната част на тялото, разтяга и отваря бедрата, слабините, прасците, рамената, гърдите и гръбначния стълб, успокоява  и лекува нервната система тъй като с разтягането освобождаваме повече място между мускулите които най- много се нуждаят, и така правим място за навлизането на повече енергия и кислород. Позата подобрява храносмилането, помага при болките в гърба и при ишиас.

Приятно практикуване приятели.

Бъдете здрави!

Posts created 30

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top